Pages

08 March 2007

Internationella kvinnodagen

Jahaja! Dagen K är här igen.
Det är den dagen på året som det är okej att förtrycka männen. Det är nämligen tillåtet att ge sig på män i samhället och klaga på dem. Män kan inte bli diskriminerade eller orättvist behandlade. Så är det! Fråga feministerna.

Jag säger som Afzelius: (Varannan damernas)
"Var männska på sin plats;
Ge alla samma chans,
men bara segraren kan vinna.
Om tvåan flyttas opp
till pallens högsta topp
för att hon råker va en kvinna,
då talar jag hellre, fast tiga är guld.
För tvåa ger silver, men etta ger guld
"

Jag är feminist själv, varande man till trots, och är för jämlikhet i samhället. (Läs jämlikhet, inte jämställdhet) Jag kan bara inte förstå varför vi ska kvotera in kvinnor på platser där en man visat sig bättre lämpad. Inte för att han är man utan för att han kan jobbet och är utbildad.
Jag har ett exempel hämtat från verkliga livet:

En god vän till mig jobbade för ett företag i Lund, projektanställd som det heter.
Han gjorde ett bra jobb och var uppskattad av både personal och chefer. Han var kunnig, effektiv, socialt kompatibel, flexibel och med hög arbetsmoral. Kort sagt passade han som hand i handsken på denna arbetsplats.
I slutet av hans anställning (6 månadersperioden) var det dags för en riktig anställning, en fast tjänst på hans arbetsplats för att göra det jobbet som han gjort i nästan 6 månader.
Fick han jobbet? Han var ju kompetetent och en tillgång.
Nej! En nyanställd tjej fick jobbet eftersom arbetsplatsen är/var mansdominerad.
Min vän blev arbetslös...

1 comment:

  1. ...och DET är vad jag kallar könsdiskriminering!!

    ReplyDelete