Pages

20 March 2007

Ni måste sluta!!

Jag är en trogen läsare av Tjuvlyssnat.se och läste idag följande:

Gröna linjen, nära Slussen

Tjej ~25 sätter sig bakom en kvinna ~50 och pratar högljutt i sin telefon.
Kvinnan: Vad du skriker! Det känns ju som om jag satt i knät på dig!
Tjejen (frågar vänligt): Ursäkta, vad sa du?
Kvinnan: Ja, du smutsar ju ner luften med ditt privatliv! Det känns ju som om jag satt i knät på dig!
Tjejen (bara gapar och säger i luren): Ja, du får vänta lite för det sitter en tant här framför som ber mig att dra åt helvete!
När tjejen tillslut går därifrån så fortsätter hon att prata i telefonen.
Tjejen (i luren): Det är så sjukt! Det är andra gången det här händer!


Jag håller med "Kvinnan ~50" i det här.
Sluta trycka upp era privata samtal i ansiktet på folk! Vi vill inte veta! Jag vill inte sitta på bussen och höra vad "Tjej ~14" ska göra med sin pojkvän när de träffas eller för den delen hur många olika könssjukdomar "Kille ~20" har haft/har.

Jag erkänner att jag pratar i mobil på allmän plats, det gör jag. Men jag går undan och för mina samtal privat. Om jag står i en busskur full med människor och min telefon ringer så går jag 2 meter bort och pratar. Dels för att jag inte vill störa och dels för att jag inte vill bli avlyssnad. Det är privat.
Om jag mot förmodan inte kan gå undan så ber jag att få ringa tillbaka när tillfälle ges.


Det är inte enbart mobiltelefoni som stör. Tro inte att ni kommer undan, ni som sitter och gapar på restauranger och café. Jösses vad mycket skvaller folk sitter inne med. Eller ska jag säga; vad mycket skvaller de delar med sig av till alla runtomkring.
Jag kanske bara har blivit "gammal" men jag tycker att allmänmiljön, som på restauranger, pubar, café osv. har blivit skrikigare. Man behöver inte tjuvlyssna på folk för de skriker ändå ut sina hemligheter så att alla hör.

Jag vet inte hur det har blivit så men jag har mina aningar. Vi är inte längre berättigade ett privatliv i Sverige. Expedition Robinson och Big Brother har skapat en ny generation av exibitionister och likaså "lyssnare". Det är inte fint att vara privat och om du blir ertappad med att inte visa upp dig blir det ett herrans liv.

Jag tänker då allt fortsätta att visa mina medmänniskor respekt och hålla mitt privata för mig själv och stänga av mobilen på bio, prata lågmält på restaurangen, gå undan när jag måste prata i telefon, inte svara i mobilen när jag står i kö på snabbköpet och absolut inte hamna i Tjuvlyssnat.se

1 comment: