Pages

29 March 2007

Snart är det påsk!

Så här i anslutning till påsk kanske vi ska fundera på påskens varande.
Jag gillar påsken på grund av alla färglada barn, all den goda maten och det tramsiga godiset format som harar men jag är fundersam över högtiden som sådan och ett par konstiga saker till.

Så här:
"Den judiska påsken ihågkommer befrielsen ur Egypten, den natt då påskalammet slaktades och mordängeln skonade Israels folk. Ända fram till templets fall år 70 e.Kr. slaktade man påskalamm i Jerusalems tempel, och dessa åts under en nattlig måltid. Hos judarna har påskalammsmåltiden ersatts med den så kallade seder-måltiden, där de olika rätterna har symbolisk betydelse, och där den yngste sonen ställer frågor om påsken som fadern besvarar."
(Hämtat från Wikipedia.se)
Eller så här:
"Den kristna kyrkan firar påsken till minne av Jesu död och uppståndelse, ett firande som sedan 300-talet är utsträckt till en hel vecka (stilla veckan) med palmsöndagen, skärtorsdagen, långfredagen och påskdagen. Den viktigaste gudstjänsten är av tradition påsknattens, då också dop eller doplöftesförnyelse kan äga rum; den har återinförts i den romersk-katolska kyrkan och i många andra kyrkor under 1900-talet."
(Hämtat från Wikipedia.se)
Om ni läser texten en gång till finner ni ingenting om några harar.
Vad är då påskharen för en filur?

Okej, då kör vi igen:
"Påskharen är en påsktradition som förknippas med påskäggen. Det sägs att häxor gjorde dem för att de skulle ut att mjölka människornas kor. När en påskhare varit på en gård lämnade den ett spår av grönt slem efter sig."
(Hämtat från Wikipedia.se)

Whoah! Backa bandet nu!
1. "Påskharen förknippas med påskäggen!?" Harar är väl däggdjur?
2. "Häxor gjorde dem för att de skulle ut att mjölka människornas kor..." Att de vill ha mjölk kan jag förstå men att de i sammanhanget inte är människor? (Om häxor har rött hår och inte är människor, är då min rödhåriga sambo en häxa eller ett husdjur?)
3. "...
ett spår av grönt slem efter sig." Var kommer denna varelse ifrån och varför är inte folk rädda för den? Om en attackhare från Tjernobyl, som lägger färglada ägg i en korg och lämnar gröna slemspår efter sig dyker upp hemma hos mig så låser jag dörren och ringer millitären.

Åter till påskens firande. Jag förstår varför judar och kristna firar påsken. (Nej, inte enbart för alla de goda äggen.) Jag förstår också varför judarna äter lamm men vad en död kyckling har för likhet med Jesus har jag missat.

Personligen firar jag inte påsk. Jag njuter av maten och kan uppskatta en eller annan snorunge som flyger till Blåkulla men jag firar inte påsk. Eftersom jag inte tror på att Jesus återuppstod och for till skyarna så skulle det innebära att jag firar en god mans död. Fullt så morbid är jag inte.

Och nu till nästa kapitel:
"En påskkärring är enligt svensk tradition en häxa som flyger på kvast till Blåkulla på skärtorsdagen.
I Sverige är det vanligt att flickor klär ut sig till påskkärringar till påsk och särskilt på skärtorsdagen. En påskkärring är traditionellt klädd i klänning, förkläde och huckle. De går ofta runt och överlämnar små tecknade kort som de själva ritat; i gengäld får de godis eller någon annan mindre gåva.
I jämställdhetens tecken klär numera ibland även små pojkar ut sig till påskkärringar/påskgubbar. Flickor tycker ofta att det är roligt att vara påskkärring högre upp i åldrarna."
(Hämtat från Wikipedia.se)
Vet ni vad? Jag har inget att säga om påskkärringar och påskgubbar. Jag menar; varför inte? Gör det som känns bra och strunta i alla varför. Jag är inte troende men jag tänker äta målade ägg och kyckling. Troligtvis tänker min älskade sambo släpa in ris och pryda med fjädrar till katternas glädje. Vi kommer ha lite godisar hemma till alla galna barn som har med sig egen kvast. Kanske ger jag ett målat ägg till alla jag ser med förkläde och huckle. (Nej, inte muslimer)

Jag är tidigt ute men tänker ändå säga
"Glad påsk och gott nytt år och för guds skull; se upp i trafiken"


No comments:

Post a Comment