Pages

02 April 2007

I kölvattnet av 1 april...

Jag klarade mig undan att bli lurad som en dum sill men läser i Expressen.se om ett nytt lurendrejarmail från okänd avsändare.
Det som slår mig som konstigt är det faktum att det tydligen lönar sig att vara skurk idag.
Jag skulle ju inte dela med mig av några uppgifter på grund av ett mail som detta. Det finns officiella kanaler att använda för sådant men jag har haft dator sedan internet var relativt nytt.

Denna gången är det åtminstone rättstavat och med riktiga meningar.


"Kära kund,
Nordea tekniska serviceavdelning håller på att utföra en planerad uppgradering av mjukvaran för att förbättra servicekvaliteten åt bankens kunder.
Vi ber dig att börja proceduren för att bekräfta dina bankkontodetaljer.
Klicka på länken, som du hitter i slutet av det här e-postmeddelandet, för att göra detta.

Copyright 2007 Nordea"


Ett stående tips: Inga seriösa företag (i synnerhet inte din bank) kommer be om dina uppgifter.
Dela ALDRIG med dig av dina uppgifter till någon. Inte ens om "din bank" ber om det.
Om du är tveksam: Ring dem!

No comments:

Post a Comment